Sprawozdanie z realizacji NPRCZ w roku szkolnym 2024/2025

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet III dotyczącego rozwijania zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, nasza biblioteka otrzymała 15 000,00 zł na zakup książek, w tym 12 000,00 to środki pochodzące z dotacji oraz 3 000,00 zł to wkład Organu Prowadzącego, czyli Starostwa Powiatowego w Wadowicach.

Księgozbiór wzbogacił się o 252 egzemplarze. Dokończono wymianę regałów i wyremontowano bibliotekę. Wygospodarowano więcej przestrzeni dla uczniów, którzy mogą m.in. korzystać ze zbiorów na miejscu, bądź pouczyć się w oczekiwaniu na zajęcia lub transport.
Poza zakupem książek, jako szkoła otrzymująca dofinansowanie zostaliśmy zobligowani do realizacji działań promujących czytelnictwo.

Zaplanowano i zrealizowano następujące działania:
I. Zasięgnięcie opinii rodziców i samorządu uczniowskiego przy zakupie książek
Zakup książek planowano wraz z uczniami działającym w Szkolnym Klubie Czytelniczym oraz stałymi czytelnikami. Powstałą listę w czerwcu 2024 roku pozytywnie zaopiniowała Rada Rodziców przy CKZiU Nr 1 oraz Samorząd Uczniowski.

II. Podjęcie współpracy z biblioteką publiczną lub pedagogiczną, obejmującej planowanie zakupów książek oraz wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo
Nauczyciel bibliotekarz aktywnie uczestniczy w działaniach sieci bibliotek w wadowickiej filii Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej w Krakowie. Uczestnictwo polega na udziale w szkoleniach, prezentacjach i stałej współpracy. Uczniowie wybranych klas mają tez okazję brać udział w zajęciach
przygotowanych przez pracowników biblioteki pedagogicznej.

III. Zorganizowanie w ciągu roku szkolnego co najmniej jednego wydarzenia promującego czytelnictwo z udziałem uczniów
W III Liceum Ogólnokształcącym im. ks. prof. J. Tischnera zorganizowano wydarzenia promujące czytelnictwo:
1. W szkole działa Kub Czytelniczy. Jego spotkania odbywają się w miarę możliwości organizacyjnych i polegają na wymianie czytelniczych doświadczeń, omawianiu gatunków literackich, książek czytanych przez młodzież. Członkowie Klubu uczestniczą także w wyjazdach tematycznych. W tym roku
szklonym odwiedziliśmy Muzeum Dominikanów w Krakowie wraz z biblioteką. Planowany jest wyjazd do Archiwum oo. Dominikanów oraz Archiwum Narodowego W Krakowie.
2. 25 października 2024 r. kolejny raz zorganizowano wyjazd na Targi Książki w Krakowie, gdzie młodzież miała okazję spotkać się z autorami i uczestniczyć w różnych zajęciach związanych z promocją książki i czytelnictwa.
3. Dwa lub trzy razy w ciągu roku szkolnego organizowana jest wymiana książek, podczas której uczniowie mogą odświeżyć swoje biblioteczki.
4. Systematycznie w ramach zastępstw prowadzone są lekcje, które mają przekonać do czytania jako wartości i podstawowej metody zdobywania wiedzy, ale także jako niezbędnego warunku samorozwoju. Lekcje te są także okazja do prezentacji książek i wspólnego czytania ich fragmentów.
Do tej pory w roku szkolnym w klasach 2024/2025 III Liceum Ogólnokształcącego przeprowadzono 9 godzin takich zajęć. Edukacja czytelnicza była także prowadzona w roku szkolnym 2023/2024.
5. 14 lutego 2025 r. można było udać się na randkę w ciemno z książką. Uczniowie wybierali lekturę sugerując się jedyne fragmentami książki, recenzji lub rysunkami sugerującymi (lub nie), co jest w środku.
6. Biblioteka korzysta z możliwości jakie dają media społecznościowe. Nowości czytelnicze były prezentowane na stronie szkoły, szklonym fb, Instagramie, tik toku czy kanale youtube.
7. Biblioteka to także miejsce różnych akcji charytatywnych oraz integracyjnych. Uczniowie spędzają tutaj przerwy. Od listopada 2024 r. w bibliotece systematycznie gromadzą się także miłośnicy gier planszowych.

IV. Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego co najmniej jednego spotkania z rodzicami
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży został uwzględniony na zebraniach z rodzicami.
W styczniu 2025 r. do rodziców został skierowany list, w którym podjęto problem zaniku umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz zachęcano rodziców, by wspierali czytanie u swoich dzieci, jako niezbędny warunek procesu poznawczego.

V. Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich.
Biblioteka CKZiU Nr 1 w Wadowicach jest czynna codziennie co najmniej od 7 do 9 godzin dziennie.
Godziny pracy są dostosowane do godzin pracy szkoły. Uczniowie mogą spędzać czas w bibliotece oczekując na lekcje, jak i po nich. Z myślą o uczniach zakupiono wygodne stoliki, służące nauce. Uczniowie już od lat mogą wypożyczać książki na ferie zimowe i wakacje.

VI. Uwzględnienie potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami w zakupach książek.
W zakupach książek uwzględniono problemy uczniów z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych oraz z problemami psychicznymi. W bibliotece znajdują się książki poruszające tematykę problemów osób z niepełnosprawnościami, dysfunkcjami i problemami natury psychologicznej.

Projekty
Klasy III Liceum Ogólnokształcącego wezmą udział w konkursie na filmik lub rolkę promującą książki z zasobów szkolnej biblioteki.
Informacje i szczegóły z zakończonych projektów i przeprowadzonych konkursów będą zamieszczane na stronie szkoły na bieżąco.

 

Opracowała 
mgr Ewa Gal