Projekt mobilności 2009 – Węgry – Debreczyn

Projekt pt. „Tradycje i zwyczaje rodzinnych uroczystości w gastronomii”
w ramach Programu Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie”
DEBRECZYN (WĘGRY) 04.05. – 25.05.2009 r.

 

04 maj 2009

Wyjechaliśmy z Wadowic o godzinie 7.30 w stronę Debreczyna. Granicę przekroczyliśmy w Łysej Polanie. Jechaliśmy przez Słowację. Na miejsce do pensjonatu Minerva dotarliśmy około godz.16.00, gdzie czekała na nas delegacja szkoły goszczącej. Po przywitaniu, zakwaterowaniu, omówieniu szczegółów programu pożegnaliśmy P. dyr. Alicję Michniak, która organizowała praktykę. W Debreczynie pozostaliśmy pod opieką Pani Renaty Bizoń – nauczyciela przedmiotów gastronomicznych.

05 maj

W szkole zostaliśmy przywitani przez dyrektora szkoły pana Istvana Lilik, panią Hüse Büsche, pana Laszlo Görgenyi, panią Viragne Szell Marta, pana Antal Lukas i oprowadzeni po szkole. Następnie udaliśmy się do szkolnej placówki gastronomicznej, gdzie węgierscy uczniowie pod nadzorem fachowców przygotowują się do zawodu. Po zapoznaniu z poszczególnymi pomieszczeniami i wyposażeniem odbyło się szkolenie BHP. Po południu odbyło się spotkanie integracyjne z uczniami węgierskimi. Zaprezentowano nam film o Debreczynie i jego ważniejszych obiektach zabytkowych. Mieliśmy możliwość wykazania się znajomością z zakresu geografii Węgier, praca przebiegała w grupach mieszanych U węgierscy i U polscy. Uczniowie mieli możliwość zdobywania punktów. Spotkanie przebiegało w bardzo miłej atmosferze i było bardzo interesujące.

06 maj

Po śniadaniu udaliśmy się do placówki szkoleniowej na praktykę, gdzie mogliśmy uczestniczyć wspólnie z kolegami węgierskimi w przygotowywaniu wybranych potraw węgierskich: kluseczki mięsno-wątrobiane, filet z indyka z kalafiorem pod beszamelem, kluseczki gotowane do dania mięsnego, filet drobiowy w sosie pomidorowym. Po obiedzie udaliśmy się na wycieczkę po Debreczynie, zwiedzaliśmy ważniejsze obiekty zabytkowe:

  1. Wielki Kościół Kalwiński,
  2. Kościół Świętej Anny,
  3. Teatr im.Csokonaiego,
  4. Muzeum Deriego.

Następnie udaliśmy się do posiadłości rodziny Radics, gdzie przeżyliśmy niezapomniane chwile, mając okazję uczestniczyć w niecodziennym pokazie wyrobu, wypieku i dekorowania ciasteczek o różnych kształtach z motywami narodowymi Węgier.

7 maj

Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Grupa I pobierała naukę w kuchni, uczestniczyła w przygotowywaniu potraw: zupa gulaszowa, gołąbki z kapusty z mięsem, rolada biszkoptowa z kremem. Grupa II pracowała na sali i przygotowywała nakrycia na różne okazje oraz miała możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej dot. dekorowania stołów na różne okazje. Po południu uczestniczyliśmy w pokazie tańca narodowego Węgier Czardasz i innych, przygotowanych i wykonanych przez zespół taneczny. Następnie uczyliśmy się tańców węgierskich. Było bardzo zabawnie.

8 maj

Braliśmy czynny udział w przygotowaniu tzw. Kassel – czyli kociołka w plenerze, w kociołku gotowaliśmy gulasz po węgiersku. Przygotowanie tej potrawy trwało około 3 godziny. Przed placówką gastronomiczną przygotowaliśmy wszystko co potrzebne do sporządzenia potrawy. Staraliśmy się zapamiętać każdy szczegół i niepowtarzalną atmosferę towarzyszącą wszystkim poczynaniom. Każdy z nas chciał pomieszać gulasz w kociołku. Po południu z przedstawicielami szkoły udaliśmy się do zakładów gastronomicznych, celem poznania nowych miejsc praktyk, są to : 4 gwiazdkowy hotel Termal, restauracja Civis, restauracja z długa tradycją Belga.

9 maj

Pojechaliśmy na wycieczkę do Egeru, miasta oddalonego około 130 km. Naszym przewodnikiem był Pan Laszlo, towarzyszył nam także Pan Kiss. Zwiedzaliśmy zabytki tego miasta, między innymi: 1. Twierdzę Egeru, 2. Liceum, gdzie obecnie znajduje się muzealne obserwatorium astronomiczne, 3. Bazylikę, 4. Muzeum Marcepanu. Byliśmy pełni mocnych wrażeń. Na koniec wycieczki udaliśmy się do winiarni na degustację wina. W drodze powrotnej mijaliśmy ciąg piwniczek – winiarń o nazwie Dolina Pięknej Kobiety.

11 maj

Rozpoczął się tydzień kiedy U po raz pierwszy udali się sami na wcześniej wskazane miejsca praktyk, czyli do: * Hotelu Termal /4 gwiazdkowy/ poszli koledzy: Michał Gawęda, Konrad Głąb, Mateusz Jończyk, Mateusz Madeja * Restauracji Cibis: Justyna Król, Monika Smaza, Paweł Trela, Dominik Gąska * Restauracji Belga Adrianna Frączek, Barbara Graca Po południu odbyły się rozgrywki sportowe w siatkówkę pomiędzy polskimi i węgierskimi U. Było fajnie, U którzy nie grali zawzięcie kibicowali. Na boisku zostaliśmy do wieczora, świetnie się bawiliśmy.

12 maj

Przebywaliśmy w zakładach gastronomicznych na praktykach, gdzie uczyliśmy się przygotowywać węgierskie potrawy oraz poznaliśmy sposoby ich podawania w tradycyjnych naczyniach. Zbieraliśmy również ważniejsze przepisy. Po południu odwiedziliśmy Uniwersytet w Debreczynie, w którym to kształcą się również poloniści. Byliśmy też w ogrodzie botanicznym. Obejrzeliśmy egzotyczne rośliny z różnych zakątków świata. Mamy niezapomniane wrażenia.

13 maj

Jest to kolejny dzień, w którym jesteśmy w zakładach gastronomicznych i uczymy się pod nadzorem wybitnych szefów kuchni. Nowe doświadczenia są bardzo cenne dla nas. Popołudnie upłynęło na relaksacyjnym wypoczynku na basenie termalnym bogatym w różnorodne atrakcje, mogliśmy wypoczywać wspólnie z U goszczącej nas szkoły.

14 maj

Nabieramy coraz większego doświadczenia. Wykazujemy się samodzielnością w pracy. Nakrywamy stoły do posiłków oraz bierzemy udział w obsłudze gości. Po praktyce udaliśmy się na mecz piłki nożnej, w którym uczestniczyli chłopcy kontra nauczyciele węgierskiej szkoły. Nasz bramkarz został kontuzjowany, poza tym obyło się bez większych niespodzianek. Mecz był zawzięty. Wynik tego meczu nauczyciele węgierscy chcą szybko zapomnieć (19:14).

15 maj

był ostatnim dniem naszego pobytu w zakładach gastronomicznych, gdzie braliśmy aktywny udział w przyrządzaniu potraw węgierskich oraz nabywaniu umiejętności doboru odpowiednich przypraw węgierskich. Po południu, po krótkim odpoczynku spotkaliśmy się, aby wymienić doświadczenia, przepisy oraz własne spostrzeżenia dotyczące praktyki w zakładzie gastronomicznym. Każdy stwierdził, że chciałby pozostać w zakładach gastronomicznych dłużej. Na szczęście szefowie restauracji pozostaną z nami w kontakcie i będą prowadzić z nami zajęcia w szkolnej pracowni gastronomicznej.

16 maja

odbyła się całodniowa wycieczka do Budapesztu. Wczesnym rankiem pociągiem Inter City o godz. 6.08 wyjeżdżamy. Po dwóch godzinach docieramy do celu – stolicy Węgier /wśród nas są osoby, które nie jechały dotąd nigdy pociągiem!/ Po zakupieniu biletów na środki lokomocji miejskiej udajemy się do ważniejszych obiektów tego miasta – są to: -Kościół Macieja, -Fontanna Macieja, -Baszta Rybacka, -Wzgórze Zamkowe, gdzie mamy przepiękne widoki na Budapeszt i Mosty, -Parlament, -Węgierskie Muzeum Narodowe, -Muzeum Sztuk Pięknych,- Bazylika Świętego Stefana. Z wieży, która znajduje się na wysokości 96 metrów mogliśmy podziwiać piękny widok na Budapeszt. Mieliśmy również okazję uczestniczyć w uroczystości polsko-węgierskiej. Wiemy, że historia Polski i Węgier ma postacie historyczne, które wiążą obydwa narody. Budapeszt jest piękny. Mamy niezapomniane wspomnienia.

18 maj

Udaliśmy się do szkolnej placówki gastronomicznej, gdzie zostaliśmy przydzieleni do U węgierskich i po omówieniu rozdzielaliśmy zakupione surowce do poszczególnych potraw i przenosiliśmy na wyznaczone stanowiska. Współpraca przebiegała bez żadnych problemów. W poczynaniach towarzyszył nam oprócz N szef renomowanej restauracji. Po południu udaliśmy się do szkoły na rewanżowy mecz siatkówki.

19 maj

W placówce gastronomicznej korzystaliśmy dzisiaj z doświadczenia szefa restauracji Belga który uczył nas , w jaki sposób przygotować węgierskie specjały. Po południu chłopcy grali mecz rewanżowy w piłkę nożną.

20 maja

rozpoczęliśmy przygotowania do prezentacji polskiego przyjęcia weselnego. Każdy U wg wcześniej ustalonego harmonogramu i przydziału czynności wykonywał zadania. W pierwszej kolejności przygotowaliśmy częściowo potrawy, a następnie udaliśmy się na salę, aby rozpocząć jej dekorowanie i przygotowywanie stołów. W godzinach popołudniowych mieliśmy przyjemność powitania delegacji z naszej szkoły: Pani dyr. Jolanty Satławy, Pani dyr. Alicji Michniak oraz Pana Starosty Mirosława Nowaka.

21 maj

był dla nas ważnym dniem. Przeżywaliśmy naszą prezentację zaplanowaną na godzinę 14-stą. W godzinach dopołudniowych przygotowaliśmy potrawy i nakryliśmy stoły. O godzinie 13-stej mieliśmy już wszystko przygotowane i czekaliśmy na zaproszonych gości: Przybyli przedstawiciele naszej szkoły – Pani dyr. Jolanta Satława, Pani dyr. Alicja Michniak oraz Pan Starosta Mirosław Nowak oraz przedstawiciele szkoły w Debreczynie Pan dyr. Istvan Lilik, Pani Hüse, Pan Laszlo Górgenyi, Viragne Szell Marta, Antal Lukas,przedstawiciel zarządu miasta Debreczyn oraz inni nauczyciele.

Wszystko przebiegło zgodnie z planem. Nasza prezentacja udała się!!!

22 maj

Kolejny dzień praktyki podglądamy węgierskich instruktorów zawodu, zgłębiamy tajniki kuchni węgierskiej i uczestniczymy w przygotowaniach potraw, nakrywaniu stołów na przyjęcie węgierskie. Nastąpiła uroczystość podsumowania i rozdania certyfikatów dla praktykantów oraz opiekuna grupy. W naszą stronę płynęły słowa podziękowania i gratulacji za właściwą postawę w czasie całego pobytu na praktyce.

23 maj

Na zakończenie praktyki w Debreczynie zorganizowana została wycieczka do Hortobagy oraz na rozległą Nizinę Węgierską. W programie było obejrzenie szpitala dla zwierząt, 1,5 godzinna przejażdżka wozem po stepie, oglądania zwierząt chronionych i zwyczajów pasterskich. Atrakcją był pokaz akrobatyczny jeźdźców na koniach i możliwość przejażdżki na koniu. W czasie wycieczki posiłkiem był regionalny Szlambuc przygotowany w kociołku Następnie odbył się przejazdu kolejką, w czasie którego mogliśmy podziwiać z wież obserwacyjnych rozległy rezerwat przyrody.

Mieliśmy również okazję obejrzenia i zakupienia wyrobów garncarskich i ludowych.

24 maj

Niedziela to ostatni dzień pobytu w Debreczynie i podsumowania naszych poczynań. Wieczorem wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.

Podsumowanie

Pobyt na węgierskiej ziemi w Debreczynie był bardzo ciekawy, bogaty we wrażenia, a zarazem absorbujący. Mieliśmy możliwość poznania kultury oraz zbytków Węgier, licznego miasta Debreczyn, Bubapeszt, Eger oraz Hortobagy, a przede wszystkim spotkania z węgierską kuchnią. Kontakt z węgierskimi uczniami i nauczycielami był bardzo serdeczny i miły. Mogliśmy wiele zobaczyć od strony kulinarnej, nauczyć się przygotowywania, przyprawiania i serwowania potraw węgierskich. Jesteśmy zadowoleni i cieszymy się, że mieliśmy możliwość przeżycia stażu w ramach programu Leonardo da Vinci na Węgrzech.