uczniowie szkoły

Drodzy Uczniowie!

Sytuacja, w której wszyscy się znaleźliśmy mianowicie fakt, że nie możemy na co dzień spotykać się ze sobą wspólnie w klasie, jest dla nas nowa i nietypowa. Każde takie zdarzenie będące czymś nowym, nieznanym bywa dla nas trudne, potrzebujemy nauczyć się funkcjonować tak, aby odnaleźć się w najlepszy dla nas możliwy sposób w nowej rzeczywistości.

Pomimo tych przeciwności – ale i też szczególnie z tego powodu, że ten okres przedłuża się dobrze byłoby pamiętać o kilku ważnych kwestiach, które mogą pomóc Wam radzić sobie lepiej w tej trudnej sytuacji. Niestety nikt nie jest w stanie przewidzieć kiedy wrócimy do tradycyjnego trybu nauczania,

Poniżej kilka wskazówek:

  1. Wyznacz w domu lub swoim pokoju strefy, które będą spełniały pewne funkcje w zależności od potrzeb. Dbaj o to, aby nauka odbywała się w wyznaczonym do tego miejscu – może to być biurko lub stół w pokoju. Zadbaj o dobre oświetlenie i wygodne krzesła. Dobrze byłoby, aby łóżko czyli miejsce, które służyć ma odpoczynkowi i regeneracji po zakończonych zajęciach rzeczywiście do tego służyło, unikaj natomiast uczenia się w tym miejscu. To przecież Twój azyl po ciężkim dniu pracy.
  2. Większość dnia podczas nauki zdalnej wymaga skupienia na ekranie laptopa, co nie jest sprzyjające naszemu organizmowi, a przede wszystkim naszemu wzrokowi. Co jakiś czas podczas zajęć odwracaj wzrok od ekranu laptopa starając się skupić wzrok przez kilka sekund na innym obiekcie. Korzystaj z przerw między zajęciami. W trakcie przerwy wywietrz pokój, napij się wody czy też rozciągnij ciało wykonując kilka prostych wymachów rąk, pajacyków lub przysiadów. Po zakończonych zajęciach pozwól sobie na relaks, czas na naukę się już skończył. Może to będzie krótki spacer z psem? Albo przygotowanie sobie domowego SPA ? Dbaj o to, aby zrobić dla siebie w ciągu dnia coś przyjemnego, co może Cię odprężyć, a co nie jest związane z korzystaniem z wszelkich multimediów. Wyłączaj laptopa tuż po skończonych lekcjach, to pomoże Ci zostawić ten etap dnia za sobą.
  3. Do tej pory swoją ciężką pracą cały czas dbasz o utrzymanie aktywności umysłowej, pamiętaj jednak, że równie istotnym elementem w ciągu całego tygodnia będzie aktywność fizyczna. Jeśli do tej pory lubiłeś to robić znajdź sposób na ćwiczenia w domu. Jeśli ze sportem nie jest Ci po drodze może wcześniej wspomniany spacer będzie dla Ciebie dobrym pomysłem ?
  4. Twoje potrzeby są ważne. W czasach kiedy masz do odrobienia zadania z kilku przedmiotów jednocześnie, a ciągle pojawiają się nowe, dodatkowo trzeba nauczyć się na sprawdzian z matematyki, masz prawo być zmęczony. Masz prawo czuć się źle, masz prawo być wyczerpany. Pamiętaj, że nie każdy pracuje w takim samym tempie, nie każdy jest w stanie z każdego przedmiotu nauczyć się tak, aby uzyskać jak najlepsze wyniki. Jeżeli dostaniesz gorszą ocenę, bo nie byłeś w stanie podołać wszystkiemu i ten tydzień był wyjątkowo trudny - nic się nie stało, Twoje zdrowie psychiczne i fizyczne jest w tej sytuacji ważniejsze niż uzyskanie kolejnej 5, trójka też jest OK ! Jeżeli zdarza się, że przez dłuższy czas masz problem z tym, aby się uczyć, poproś o pomoc w rozwiązaniu tej sytuacji rodzica, może wspólnie po kontakcie z nauczycielem znajdziecie sposób jak Ci pomóc?
  5. Zadbaj o relacje. Pandemia ograniczyła Tobie możliwość kontaktowania się z kolegami, co zakładam jest dla Ciebie bardzo ważne. Może dobrym pomysłem byłoby ustalanie spotkań ze znajomymi systematycznie na Skype co sobotę? W ten sposób będziesz utrzymywać relacje na których Ci zależy i realizować wirtualnie spotkanie, które kiedyś miałoby odbyć się realnie.
  6. Zadbaj o sprzyjające myśli. Każdemu z nas pojawiają się różne myśli w obliczu wyzwań, jest to automatyczny proces, nie jesteśmy w stanie się go pozbyć. Jednak w zależności od naszych cech osobowości, myśli mogą być bardziej lub mniej pomocne w stosunku do podejmowanego właśnie wyzwania. Jeśli przed trudnym zadaniem pojawi Ci się myśl ,,Jestem głupi, ja tego nie zrobię, nie dam rady!”, zastanów się czy myślenie w taki sposób wpłynie dobrze na Twój nastrój. Zakładam, że nie, co z kolei może sprzyjać pogłębieniu negatywnych myśli. Postaraj się wyłapać jaka myśl wpłynęła na pogorszenie Twojego nastroju i spróbuj ją zmodyfikować. Co sądzisz o myśli :,,Okej, to zadanie jest trudne, nie za bardzo wiem jak się za niego zabrać, może poproszę o pomoc mamę albo napiszę do koleżanki ?’’ Być może ta myśl byłaby dla Ciebie bardziej pomocna i nie wpłynęłaby na pogorszenie nastroju. Ludzie mają tendencje do uogólniania. Tak naprawdę jeśli nie potrafisz rozwiązać zadania z matematyki to przecież nic o Tobie nie mówi oprócz faktu, że nie potrafisz go rozwiązać i to nie wiąże się z żadnymi Twoimi cechami, nie musisz znać odpowiedzi na każde pytanie. Takie przeformułowanie myśli może dotyczyć również tego w jaki sposób zaczynasz naukę i może wpływać na Twoją motywację.
  7. Jeżeli trudno Ci rozpocząć naukę, a po wstaniu z łóżka raczej ciężko jest o myśli, że ,,Ten dzień jest piękny'', może warto założyć co Ty dziś możesz zrobić, żeby łatwiej byłoby Ci rozwiązać problemy dnia dzisiejszego? Może wyznaczysz sobie zamiast kilku celów jeden dla Ciebie dziś możliwy do zrealizowania?
  8. Czasami jest jednak tak, że rzeczy które do tej pory pomagały nam w tym, aby czuć się dobrze i podejmować wyzwania dnia codziennego przestają działać. Jeżeli od dłuższego czasu czujesz się źle, ogarnia Cię stale lęk i smutek, masz problemy ze spaniem, nie chce Ci się jeść lub ciężko Ci się na czymkolwiek skoncentrować – nie warto czekać, aż Twój stan emocjonalny się pogorszy. Postaraj się porozmawiać z kimś zaufanym, dorosłym, może to być rodzic, może starsza kuzynka, ciocia lub brat ? W takiej sytuacji może być potrzebna konsultacja ze specjalistą psychologiem, który będzie w stanie Ci pomóc.
  9. Jeżeli masz myśli samobójcze lub okaleczasz się, jest to stan, który wymaga szybkiej pomocy. Myśli o zrobieniu sobie krzywdy oraz chęć zranienia siebie minie, musisz jednak pozwolić sobie pomóc. Warto z tym problemem udać się do szkolnego pedagoga. Będziesz zapewne potrzebować pomocy w postaci psychoterapii, aby móc normalnie funkcjonować, aby chciało Ci się żyć. W takiej sytuacji będziesz również potrzebować pomocy lekarza psychiatry, o co będą musieli zadbać dorośli. Pamiętaj, aby nie zostawać samemu z myślami, które przychodzą Ci do głowy- zadbaj o to, aby być wtedy z kimś.
    Nie musicie rozmawiać, jeśli nie chcesz, ważna jest obecność drugiej osoby. Dobrze,abyś o swoich problemach powiedział swoim rodzicom - jeśli jednak z jakiegoś powodu Ci trudno, może to być w pierwszej kolejności szkolny pedagog, z którym wspólnie znajdziecie sposób jak Ci pomóc.
  10. W obecnej sytuacji związanej z epidemią i nauką zdalną każdy może radzić sobie inaczej. Jeżeli już masz swój sposób na lepsze dla siebie radzenie sobie w tej sytuacji, który jest dla Ciebie pomocny, wykorzystuj go.
    Jeśli jest już coś co Tobie pomaga - kontynuuj tę metodę.
  11. Na koniec zaprezentuję Ci ćwiczenie, które będziesz mógł wykonać kiedy tylkopoczujesz silny lęk, będziesz czuł, że ciężko zapanować Ci nad emocjami.

Oddechy przeponowe

Połóż się na dywanie lub rozłożonym kocu na podłodze albo łóżku. Możesz delikatnie ugiąć nogi. Połóż lewą rękę na klatce piersiowej, a prawą pod żebrami. Staraj się oddychać tak, aby unosiła się ręka, która jest na brzuchu-wtedy będziesz pewna/y, że oddychasz prawidłowo, czyli przeponą. Ten sposób oddychania jest głęboki, naturalny dla człowieka, pozwala się uspokoić i wyciszyć.

Jeśli poczujesz, że potrzebujesz pomocy w zakresie radzenia sobie z obecną sytuacją i będziesz chciał poszukać sposobu, który może Ci pomóc, spróbuj znaleźć coś dla siebie z powyższych wskazówek.

Powodzenia!

 

Aktualności szkolne

Ważne ogłoszenie

Ogłoszenia - Projekt T-G CKZiU II

bip

Złote Szkoły NBP

tablica malopolska

covid19

  ■    Plan lekcji (25 styczeń 2022)